RANCANGAN
PENGAJARAN PRASEKOLAH
Kelas : Prasekolah Cemerlang
Tarikh  : 5
Oktober 2012
Masa  :
9.00-10.00 pagi (60 minit)
Bilangan murid : 20 orang
Tema / tajuk 
: Haiwan Peliharaan
Tunjang utama 
:  Bahasa Dan Komunikasi (Bahasa
Melayu)
Kesepaduan  : Tunjang
Sains dan Teknologi & Tunjang Kreativiti dan Estetika
Standard Kandungan :
(BM 1.1.9) Membezakan jenis bunyi yang ada
dipersekitaran.
(BM 1.1.13) Mendengar dan memberi respon terhadap
perbualan, permintaan, cerita, lagu.
Standard Pembelajaran :
(ST 3.4.1) Menamakan haiwan yang biasa dijumpai.
(ST 3.4.2) Mengecam bunyi haiwan yang biasa
dijumpai.
(KTI 2.1.8) Menyanyi lagu dengan iringan muzik.
Objektif Pembelajaran : Pada  akhir pengajaran dan pembelajaran muri dapat
:
i)                   
Menyebut nama haiwan jinak
ii)                 
Mengecam bunyi haiwan jinak
Pengetahuan Sedia Ada : Pernah melihat haiwan jinak
di rumah, zoo dan persekitaran
Kemahiran Berfikir : Banding beza, menjana idea,
mengelas
Penerapan nilai : Bekerjasama, bertanggungjawab,
tolong menolong dan bertolak ansur.
Bahan Bantu Mengajar : Video haiwab jinak , Bunyi
haiwan jinak, video lagu Bunyi binatang, slaid power point haiwan jinak
Fokus MI : interpersonal, intrapersonal, kinestatik,
muzik dan ruang
Eleman Merentas Kurikulum :  Keusahawan, Kreatif & Inovatif dan
Teknologi.
| 
   
Masa / Langkah 
 | 
  
   
Isi Pelajaran 
 | 
  
   
Akvititi P & P 
 | 
  
   
Catatan 
 | 
 
| 
   
Set
  Induksi (5 minit) 
 | 
  
   
·        
  Contoh haiwan jinak 
·        
  Ayam 
·        
  Itik 
·        
  Lembu 
·        
  Kucing 
·        
  Burung 
·        
  Kambing  
·        
  Arnab  
 | 
  
   
1.     
  Guru menayangkan video haiwan jinak. 
2.     
  Murid menamakan haiwan jinak yang dilihat.  
3.     
  Guru bersoaljawab dengan murid tentang haiwan
  jinak. 
a)     
  Apakah nama haiwan ini? 
b)     
  Dimanakah haiwan ini tinggal? 
c)     
  Bagaimanakah bunyi haiwan ini? 
 | 
  
   
Video
   
Komputer
  riba 
Speaker
   
Kecerdasan
  pelbagai 
Interpersonal 
Intrapersonal 
 | 
 
| 
   
Aktiviti
  2 (10 minit) 
 | 
  
   
Kuiz
  meneka bunyi haiwan. 
 | 
  
   
1.     
  Guru mengadakan kuiz meneka bunyi haiwan jinak. 
. 
2.     
  Guru memainkan bunyi haiwan yang terdapat dalam
  slaid power point ‘Mari Meneka Bunyi Haiwan’ 
3.     
  Secara individu 
  murid menyebut nama haiwan berdasarkan bunyi yang dimainkan . 
 | 
  
   
Nilai
  : Bekerjasama 
Tolong
  menolong 
Bertolak
  ansur 
Kemahiran
  berfikir 
Membanding
  beza 
 | 
 
| 
   
Aktiviti
  3 (15 minit) 
 | 
  
   
Mengeja
  perkataan. 
 | 
  
   
1.     
  Guru mempamerkan kad. 
2.     
  Guru meminta murid mengeja’ perkataan Secara
  individu dan beramai-ramai secara berulang-ulang. 
3.     
  Memadankan perkatan haiwan peliharaan dengan
  gambar di papan putih secara individu. 
 | 
  
   
Nilai
  : Bekerjasama 
Tolong
  menolong 
Bertolak
  ansur 
 | 
 
| 
   
Aktiviti
  4 
(20
  minit) 
 | 
  
   
Mewarna
  gambar 
a)Itik 
b)Kambing 
c)ayam 
d)arnab 
 | 
  
   
1.     
  Guru mengedarkan gambar haiwan peliharaan.  
2.     
  Guru meminta murid mewarna gambar dengan kemas dan
  cantik 
 | 
  
   
Kemahiran
  berfikir 
Membanding
  beza 
 | 
 
| 
   
Penutup
   
(10
  minit) 
 | 
  
   
Mempamerkan
  hasil kerja. 
Lirik
  lagu ‘ Bunyi Binatang’ 
Saya
  ayam kok,kok, kok 
Saya
  itik kuek,kuek,kuek 
Saya
  burung pit,pit,pit 
 | 
  
   
1.     
  Guru mempamerkan hasil kerja murid yang cantik dan
  kemas dan memuji hasil kerja murid yang cantik. 
2.     
  Guru memaparkan lirik lagu yang terdapat di papan
  putih 
3.     
  Guru memasang lagu. 
Murid diminta menyanyikan lagu  
 | 
  
   
Lirik
  lagu 
Komputer
  riba Pembesar suara 
Kesepaduan 
Kreativti
  & Estetika 
 | 
 
nice blog !
ReplyDeleteBlog yang interaktif . Sesuai untuk prasekolah
ReplyDelete